loading...
سایت تفریح و سرگرمی،مطالب جنجالی،عکس ها و پست های فیس بوکی،استخدام،کاریابی،جوک،اس ام اس،اخبار،عکس،جدیدترین اخبار استخدامی،قیمت طلا و
مدیر بازدید : 173 پنجشنبه 19 تیر 1393 نظرات (0)

چرا دوغ خواب‌ آور است؟
 
به طور کلی، دوغ در مقایسه با سایر فرآورده‌ های شیر، نسبت به گرمای محیط مقاومت بیشتری در برابر فساد دارد و در دمای محیط بهتر باقی می ‌ماند و نیاز به نگهدارنده‌ های مصنوعی دیگر ندارد....

دوغ یکی از فرآورد‌ه های مشتق از شیر است که از قدیم در فرهنگ ما جایگاه ویژه ‌ای داشته و دامنه نفوذ آن حتی به داستان‌ ها، متل‌ ها و ضرب ‌المثل‌ های ما نیز کشیده شده است. مصرف فراوان دوغ به‌ عنوان یک نوشیدنی همراه با غذا یا به صورت مجزا به ‌خصوص در ماه‌ های گرم سال سبب شده تا در سال‌ های اخیر، اغلب شرکت‌ های تولید کننده فرآورده‌ های لبنی توجه ویژه ‌ای به تولید این محصول داشته باشند و بخشی از تولیدات خود را به آن اختصاص دهند. اما دوغ از نظر غذایی چه جایگاهی دارد و چه عواملی بر کیفیت آن موثر هستند؟ دکتر گیتی کریم، متخصص علوم و صنایع شیر و استاد دانشكده دامپزشكی دانشگاه تهران، به این سوال پاسخ می ‌دهد.

خانم دکتر! ارزش غذایی دوغ تا چه میزانی است؟ آیا دوغ می ‌تواند جایگزین شیر شود؟

دوغ فرآورده ‌ای حاصل از شیر است که از اختلاط ماست و آب با نسبت‌ های مختلف و افزودن نمک تهیه می ‌شود. در صنعت برای طعم‌ دار کردن آن از اسانس ‌های مختلف مثل کاکوتی و نعناع یا گلبرگ‌ های خشک و خردشده گل محمدی استفاده می ‌کنند. شاید این طور بتوان گفت که دوغ نوشابه ماست است و حاوی کلسیم و سایر مواد معدنی، ویتامین ‌های موجود در ماست‌، پروتئین و چربی است. به همین دلیل ارزش غذایی آن از ماست کمی کمتر است. بنابراین جایگزین کردن آن به جای شیر چندان درست نیست اما برای افرادی که دارای مشکل عدم تحمل لاکتوز هستند، می ‌تواند مناسب باشد.

چرا دوغ این قدر خواب ‌آور است؟

این فقط مربوط به دوغ نیست. ماست و دوغ به دلیل داشتن برخی پپتیدهای موجود در کازئین و پروتئین‌ های سرم شیر (مثل تریپتوفان) دارای این ویژگی هستند.

دوغ ‌هایی که روی بطری ‌شان نوشته‌ شده: "گرمادیده"؛ چه فرقی با دوغ‌ های معمولی دارند؟

دوغ گرمادیده، دوغی است که بعد از آماده ‌شدن تحت فرآیند پاستوریزاسیون، دوباره پاستوریزه می ‌شود تا میکروارگانیسم‌ های مایه ماست موجود در آن کاهش یابد. کم شدن میزان میکروارگانیسم‌ های موجود در دوغ باعث می ‌شود که فرآیند ترش ‌شدن در آن آهسته‌ تر انجام شود؛ در حالی که دوغ معمولی این حرارت را نمی ‌بیند.

چگونه می ‌توانیم فساد دوغ را تشخیص دهیم؟

عمده ‌ترین عوامل فساد دوغ عبارتند از کپک‌ ها و مخمر‌ها. می ‌توان گفت که مخمرها بهتر می‌ توانند در دوغ رشد و در آن گاز ایجاد کنند و طعم آن را تغییر دهند. به هر حال، مخمرها تاثیر نامطلوبی بر مصرف ‌کننده نمی‌ گذارند اما برخلاف آن ها، کپک ‌ها به ندرت دوغ را آلوده می ‌کنند و رشد آن ها با تغییر طعم دوغ و سپس تغییر رنگ آن مشخص می ‌شود.

برای جلوگیری از فساد دوغ باید شرایط خاصی فراهم کرد؟

البته این مساله نباید دلیلی بر نگهداری دوغ در دمای محیط باشد. این فرآورده نیز مانند تمام مشتقات شیر و فرآورده‌ های لبنی بهتر است در دمای یخچال نگهداری شود.

چه نوع میکروارگانیسم ‌هایی در دوغ وجود دارند؟

از نظر میکروبیولوژیک می ‌توان گفت که دوغ حاوی همان میکروارگانیسم ‌هایی است که در ماست وجود دارد ولی باید به این نکته توجه داشت که میزان این میکرو‌ارگانیسم ها در دوغ کمتر از ماست است. دوغ علاوه بر مزایای تغذیه ‌ای، حاوی باكتری ‌های مفیدی است كه اثرات زیادی بر سلامت دستگاه گوارش دارند. باكتری‌ های مفید نظیر استرپتوكوكوس ترموفیلوس و لاكتوباسیلوس ولگاریس موجود در این فرآورده لبنی، در دستگاه گوارش جایگزین می ‌شوند و می ‌توانند آثار بسیار مفیدی بر سلامت دستگاه گوارش بگذارند. این میکروارگانیسم‌ ها همچنین از رشد و تکثیر بسیاری از باکتری ‌های مضر در دستگاه گوارش جلوگیری می ‌کنند.

چرا این محصول بعد از مدتی باقی ماندن در دمای محیط، گازدار می ‌شود؟

چون برخی میکروارگانیسم ‌ها در محیط وجود دارند که می ‌توانند طی فر‌آیند رشد و تکثیر خود در محیط به صورت طبیعی گاز تولید کنند. در صورتی که مواد اولیه مورد استفاده درتهیه دوغ یا ظروف مورد استفاده حاوی این میکروارگانیسم ‌ها و مخمرها باشند، به مرور زمان باعث تولید گاز و در نتیجه گازدار شدن دوغ می ‌شوند و این پدیده در شرایط عادی مشکلی برای انسان ایجاد نخواهد کرد.

دوغ ‌هایی که به شیوه مصنوعی گازدار می‌ شوند، چطور؟

این هم یکی دیگر از راه‌ های گازدار کردن دوغ است. افزودن گاز دی ‌اکسیدکربن در صورتی که این‌ کار تحت شرایط استاندارد بهداشتی و با رعایت اصول صحیح و مناسب تولید انجام شود، مانعی ندارد. گازدار کردن این محصول به ‌صورت مصنوعی، عملی است که مورد تایید کدکس الیمانتاریوس (یک نهاد جهانی تدوین‌ کننده استانداردهای غذا) هم قرار گرفته است. انجام این عمل بستگی به سلیقه و پذیرش مصرف‌ کننده دارد و بهتر است گاز اضافه شده، طبیعی باشد.

آیا مصرف بیش از حد آن می ‌تواند مشکل‌ ساز باشد؟

خب، هر ماده غذایی، حتی آب، اگر بیش از اندازه مصرف شود، می ‌تواند بر سلامت انسان اثر منفی و نامطلوب بگذارد. دوغ هم از این قاعده مستثنا نیست. متخصصان تغذیه نیز در این زمینه توصیه می ‌کنند که رژیم غذایی افراد باید به شکلی متنوع و در عین حال متعادل باشد تا تعادل بدن از وضعیت عادی خارج نشود.

رعایت بهداشت در تهیه دوغ چه نقشی در سلامت آن دارد؟

اگر این فرآورده لبنی تحت شرایط مطلوب بهداشتی و مطابق با اصول استاندارد تهیه مواد غذایی (مثل آب مناسب، اسانس‌ های مجاز و سالم، نمک با ویژگی تاییدشده برای مصرف در غذا) تولید شود، می ‌تواند به‌ عنوان یک نوشابه سالم و مغذی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد. باید به این نکته توجه داشت که افزودن هر نوع ماده نگهدارنده به دوغ در فرآیند تولید، غیرمجاز است و تخلف محسوب می ‌شود. رعایت اصول استاندارد تهیه این فرآورده نیز از مواردی است که باید توسط نهادهای ذیربط مورد بررسی و کنترل قرار گیرد.

مدیر بازدید : 61 پنجشنبه 19 تیر 1393 نظرات (0)

از خواص فوق العاده لیمو ترش چه می دانید ؟
 
لیموترش منبع سرشار از ویتامین سی است.

به گزارش سرویس «بهداشت و درمان» ایسنا، نوشیدن آب یك عدد لیموترش كه درون یك لیوان آب گرم ریخته شده به عنوان اولین چیزی كه در هنگام صبح مصرف می كنید به پاكسازی دستگاه گوارش شما كمك می كند.

این نوشیدنی ساده، اما بسیار مفید همچنین سطح ایمنی بدن را بالا می برد و بنابراین امكان ابتلا به عفونت ها را كاهش می دهد.

طبق مقاله منتشر شده در شبكه خبری تورنتو نیوز، لیموترش به دلیل دارا بودن خواص آنتی باكتریال و ضد ویروسی برای مقابله با آنفلوانزا و سرماخوردگی بسیار مفید است از این رو توصیه می شود با مصرف یك لیوان آب میوه حاوی لیموترش خود را در برابر این بیماری ها مصون كنید. این میوه سرشار از خاصیت، خون را پاكسازی می كند و بنابراین بدن را از مواد سمی تمیز می كند.

اسانس لیمو احساس تازگی و اعتماد به نفس ایجاد می كند. همچنین این میوه حاوی نوعی روغن اصلی است كه میزان تمركز را افزایش می دهد. به علاوه می توانید موها را دسته دسته جدا كرده و روی آن ها لیمو بمالید تا درخشش طبیعی خود را پیدا كنند

مدیر بازدید : 168 سه شنبه 03 تیر 1393 نظرات (0)

 توت سياه

درخت شاه توت را بومی ایران وترکیه می دانند. درختی است به ارتفاع ۴ تا ۱۰ که به حالت طبیعی به ارتفاع ۲۰ متر نیز می رسد. رنگ پوست آن قهوه ای تا قهوه ای سیر ولی شاخه هایش تا اندازه ای سبز روشن و با دانه دانه های فراوان روی پوست آن است جوانه هایش نسبتاً قوی و کلفت ( قویتر از جوانه های درخت توت سفید) و براق به شکل بیضی مخروطی و به رنگ قهوه ای بنفش هستند. طول برگهایش ۷ تا ۱۸ سانتی متر و عرض آن حدود ۸ سانتی متر است فرم آنها بیضی تا قلبی شکل با حاشیه ای دندانه دار ونوک تیز و کوچک هستند.
برگها در سطح بالایی سبز تیره رنگ بوده و تعدادی مونیز رویشان دیده می شوند. سطح پائینی آن سبز روشن با موهای زیادتری هستند طول دسته برگ حدود ۲ سانتی متر و کمی کلفت با موهایی نسبتاً زیادتر از برگ است.
گوشت میوه ها از دیواره گلها بوجود می آیند که رنگ آنها قرمز تیره یا آبی سیاه می شود. تنها کمی قبل از افتادن از درخت قابل خوردن می شوند.
چون تا کمی پیش از رسیدن مزه ترشی دارند که برای خوردن جالب نیستند. درخت شاه توت اغلب پررشدتر و بلندتر از درخت توت سفید است. درخت شاه توت تا ارتفاع ۱۵۰۰ متر از سطح دریا و بیشتر هم می تواند بخوبی رشد کرده و میوه بدهد.
دو نوع توت سیاه وجود دارد یکی درست مثل توت سفید بوده که تمام خواص و شکل و فرم آنرا دارد و حتی مزه اش هم مانند توت سفید شیرین بوده تنها رنگش سیاه است. این توت و درختش در ایران نادر است.
نوع دیگر که نه تنها در از لحاظ رنگ میوه با توت سفید شباهتی ندارد بلکه مزه اش هم با آن بکلی فرق داشته و در اغلب نقاط ایران بنام شاه توت معروف و در یزد توت سیاه و درهمدان توت شرابی نامیده می شود.
● خواص داروئی :
شاه توت سرشار از گلوکز و ماده قندی است و دارای ویتامینهای A - C (که در رفع خستگی ناشی از فعالیتهای فکری مفید است) و املاح معدنی و تانن است .
شاه توت میوه ای مغذی و تصفیه کننده خون است .
میوه نرسیده شاه توت اثر قابض (ضد اسهال) دارد ولی رسیده آن ملین و نرم کننده است .
شاه توت قند خون را می کاهد و جوشانده برگ درخت شاه توت در معالجه بیماری قند (دیابت) بسیار موثر است .
غرغره کردن و مضمضه آب شاه توت نرسیده برای درمان برفک ـ آنژین ـ ورم دهان ـ درد گلو ـ جوشهای دهان (آفت) و التهاب مخاط دهان مفید است .
اگر شاه توت را با شکم پر بخورید تولید گاز و نفخ خواهد کرد و اگر بعد از ماست خورده شود باعث اسهال می شود .
شاه توت طبیعتی سرد دارد که صفرا و گرمی را از بین می برد .
اگر شیره شاه توت کاملا نرسیده را در هر صبح و ظهر و شب به مقدار یک استکان بخورند اسهال های ساده و اسهال خونی را معالجه می کند .
اگر ۱۵ گرم پوست ریشه درخت شاه توت را در ۲۵۰ گرم آب بجوشانند و هر صبح ناشتا میل کنند برای دفع انگل روده مفید است .
شاه توت ضد عفونی کننده و میکروب کش است .
جوشانده برگ شاه توت به مقدار ۶۰ گرم در یک لیتر آب درد دندان را تسکین می دهد . لذا جوشانده را باید در حالیکه مقداری گرم است در دهان نگه داشت و بیرون ریخت و این کار را چند بار تکرار نمود .
قند توت برای بیماران قندی بسیار مفید است .
● ترکیبات غذایی در یک فنجان شاه توت :
▪ انرژی
۵۷ کالری
▪ پروتئین
۱ گرم
▪ چربی
۱ میلی گرم
▪ کلسیم
۳۲ میلی گرم
▪ آهن
۰/۹ میلی گرم
▪ ویتامین A
۲۰۰ واحد
▪ ویتامین B۱
۰/۰۴ میلی گرم
▪ ویتامین B۲
۰/۰۴ میلی گرم
▪ ویتامین C
۲۱ میلی گرم

مدیر بازدید : 68 سه شنبه 03 تیر 1393 نظرات (0)

 انار

Pomegranate انار
Punica نام علمی
كليات گياه شناسي
انار يكي از ميوه هايي است كه از قديم وجود داشته است حتي در كتب مقدس چندين بار نام آن ذكر شده است .
هومر شاعر معروف يونان در كتاب خود ( اوديسه ) از آن نام برده است . معروف ا ست كه حضرت سليمان باغ بزرگي پر از درخت هاي انار داشته .
از زبان يوناني مشتق شده كه به Pomegranate درخت انار بومي ايران و مناطق مجاور آن است . كلمه انگليسي معني ( سيب با هسته هاي زياد ) مي باشد .
انار درخت كوچكي است كه ارتفاع آن تا ٦ متر مي رسد و در مناطق نيمه گرمسيري مي رويد . شاخه هاي آن كمي تيغدار و برگهاي آن متقابل ، شفاف و ساده است .
گلهاي انار درشت برنگ قرمز اناري ولي بي بو مي باشد . ميوه آن كروي با اندازه هاي مختلف داراي پوستي قرمز رنگ و يا زرد رنگ مي باشد .
روي هم رفته در حدود بيست نوع مختلف انار در دنيا موجود است .
تركيبات شيميايي:
قسمت هاي مختلف درخت انار مخصوصا پوست ريشه و ساقه انار داراي مقدري در حدود ٢٠ درصد تانن و اسيد
Pelletierin مي باشد . پوست درخت انار داراي الكالوئيدي بنام پله تيه رتين Punicotaniv acid پوني كوتانيك است .
در صد گرم دانه انار مواد زير موجود است .
انرژي ٣٨ كالري
آب ٨٢ گرم
٤ گرم / پروتئين ٠
٣ گرم / چربي ٠
مواد نشاسته اي ١٠ گرم
كلسيم ٤ گرم
سديم ٣ ميلي گرم
پتاسيم ٢٦٠ ميلي گرم
٥ ميلي گرم / آهن ٠
٢ ميلي گرم /٠ ويتامين ب ١
٠٣ ميلي گرم /٠ ويتامين ب ٢
٠٢ ميلي گرم /٠ ويتامين ب ٣
ويتامين ث ٤ ميلي گرم
خواص داروئي:
خواص ميوه انار
از نظر طب قديم ايران ميوه انار سرد و تر و قابض است . آب انار سرد و تر و پوست انار سرد و خشك و بسيار قابض مي باشد .
پوست ريشه درخت انار از بقيه قسمت هاي اين درخت قابض تر است .
كليه قسمت هاي درخت انار داراي تا نن مي باشد كه بسيار قابض است . براي مصارف دارويي از گل ، برگ ، پوست درخت ، پوست ريشه و دانه انار استفاده مي شود .
١)انار شيرين ادرار آور است .
٢)ملين مزاج است .
٣) آب انار شيرين براي بيماريهاي مجاري ادرار مفيد است .
٤)ترشح صفرا را زياد مي كند.
٥)آب انار اسهال را برطرف مي كند.
٦)اگر آب انار را با عسل مخلوط كرده و هر روز چند قطره در بيني بچكانيد از رشد پوليپ در بيني جلوگيري مي كنيد .
٧) خون ساز است .
٨)خون را تصفيه مي كند .
١٠ )براي سالمندان بهترين دارو براي تقويت كليه است .
١١ )آب انار خنك كننده است .
١٢ )رنگ صورت را شاداب مي كند .
١٣ )صدا را باز كرده و گرفتگي صدا را برطرف مي كند .
١٤ )براي وزن اضافه كردن انار بخوريد .
١٥ )آب انار مقوي قلب و معده است .
خواص ديگر قسمت هاي درخت انار
١. جوشانده پوست ريشه درخت انار كرم معده و روده را از بين مي برد .
٢. جوشانده پوست درخت انار نيز اثر ضد كرم دارد .
٣. براي برطرف كردن گلو درد و زخم گلو از جوشانده پوست انار و يا جوشانده برگهاي انار استفاده كنند .
٤.خانم هائيكه عادت ماهيانه شان منظم نيست مي توانند از جوشانده برگهاي انار استفاده كنند.
٥.برگهاي له شده انار را اگر روي پوست بگذاريد خارش را از بين مي برد .
٦.براي برطرف كردن سوختگي پوست ، گلهاي انار را له كرده و با روغن كنجد مخلوط كنيد و اين پماد را روي قسمت
سوختگي بماليد .
٧. جوشانده پوست درخت و پوست ريشه درخت انار كرم كش است .
٨.دم كرده گل انار اسهال مزمن را برطرف مي كند .
٩.دم كرده گلهاي انار را بصورت غرغره براي از بين بردن زخمهاي دهان بكار ببريد .
١٠ .براي برطرف كردن دندان درد ، دم كرده ريشه درخت انار را در دهان مزه مزه كنيد .
١١ .انار ترش و شيرين (ميخوش )ادرار را زياد مي كند .
١٢ . براي برطرف كردن بواسير بايد معقد را با جوشانده پوست انار شستشو داد .
مضرات :
كسانيكه سرد مزاج هستند نبايد در خوردن انار افراط كنند . زيرا معده را سست كرده و ايجاد نفخ مي كند . اينگونه
افراد بايد انار را با زنجبيل بخورند .
جوشانده پوست درخت و پوست ريشه آن كه براي رفع كرم بكار مي رود ممكن است ايجاد سرگيجه و استفراغ كند .
بهر حال در خوردن جوشانده آن بايد احتياط كرد و اين كار بايد تحت نظر متخصص انجام گيرد .

مدیر بازدید : 172 سه شنبه 03 تیر 1393 نظرات (0)

 ميوه‌هاي خشك، تنقلاتي زمستاني

گروه سلا‌مت:‌خشك كردن مواد غذايي به منظور افزايش طول ماندگاري آن از قديم الايام مرسوم بوده است. در كشور ما برخي غذاها، ميوه‌ها و سبزي‌ها را در فصل تابستان خشك مي‌كنند تا از آن در فصل زمستان استفاده كنند. خشك كردن به اشكال مختلف انجام مي‌گيرد. خشك كردن در معرض نور خورشيد، خشك كردن با استفاده از حرارت و با روش‌‌‌هاي سنتي و خشك كردن با استفاده از دستگاه‌هاي مخصوص خشك‌كن. امروزه براي نگهداري بسياري از مواد غذايي صنعتي خصوصا سبزي‌ها، ميوه‌ها، لبنيات و حتي گوشت از دستگاه‌هاي مخصوص خشك‌كن استفاده مي‌شود. وقتي كه ميوه‌ها را خشك مي‌كنند از ويتامين C آن كاسته شده ولي بر مقدار قند آن افزوده مي‌شود. چرا كه با خشك شدن ميوه از مقدار آب و رطوبت آن كاسته شده و معده مي‌تواند حجم بيشتري از آن را بپذيرد، بنابراين با مصرف بيشتر ميوه، انرژي و قند بيشتري نيز وارد بدن مي‌شود. بر اين اساس بايد توجه داشت كه مصرف بيش از حد ميوه‌‌هاي خشك در يك وعده با وجود محتواي قند طبيعي فروكتوز به لحاظ آن كه منجر به افزايش سريع قندخون و در نتيجه اضافه وزن مي‌شود، بايد با احتياط باشد. چنانچه ميوه‌‌ها در آفتاب خشك شوند مقداري انرژي خورشيد را به خود جذب كرده و بدون مواد افزودني شيميايي به صورت طبيعي خشك مي‌شوند ولي از نظر تميزي و بهداشت به هيچ عنوان كنترل شده نيستند. ميوه‌هايي نيز هستند كه با گوگرد خشك مي‌شوند كه اين روش صحيحي نيست. گو اين كه از نظر تميزي بهتر از خشك كردن در آفتاب است ولي خوردن ميوه‌هايي كه به اين روش خشك شده كار زيادي بر كليه تحميل كرده چرا كه براي دفع گوگرد موجود در آن كليه‌ها مجبورند بيشتر كار كنند. توصيه كارشناسان علوم غذايي آن است كه از خوردن ميوه‌هايي كه با گوگرد خشك شده اجتناب شود زيرا اين نوع ميوه‌جات براي سلامتي مضرند. ميوه‌هاي خشك تقريبا عاري از چربي هستند به طوري كه خوردن روزانه 20 تا 50 گرم آنها، خطر بروز سكته قلبي و بيماري‌هاي عروقي را كاهش مي‌دهد. اين ميوه‌ها درست است كه در مقايسه با ميوه‌هاي تازه از درصد كمتري از املاح و ويتامين‌هاي طبيعي برخوردارند ولي مي‌توانند جايگزين‌هاي مناسبي براي تنقلات صنعتي شور، پرنمك و پرچرب نظير: چيپس، پفك، نوشابه و... باشند. ميوه‌هاي خشك از نظر كلسيم و فسفر غني بوده لذا، به افراد سالمند توصيه مي‌شود. همچنين چون داراي مقدار زيادي آهن مي‌باشند براي خانم‌ها به عنوان ميان‌وعده‌هاي تنقلي از زماني كه بالغ مي‌شوند تا موقعي كه به سن يائسگي مي‌رسند مقدار متعادل آن توصيه مي‌‌شود. اين ميوه‌ها براي آن كه از يبوست جلوگيري نمايند و حالت مسهل داشته باشند بهتر است در مقدار كمي آب خيسانده شوند و سپس به همراه آب آن ميل شوند. توصيه: از خريد فله‌اي ميوه‌هاي خشك بپرهيزيد. چنين محصولاتي به صورت سنتي و كاملا غيربهداشتي و با دوزهاي غيرمجاز مواد شيميايي خشك مي‌شوند و از همه بدتر آن كه در اماكن عمومي به صورت روباز در معرض انواع آلودگي‌‌هاي ويروسي، عفوني و نيز هواي آلوده به دي‌اكسيدكربن، سرب، جيوه و انواع ديگر گازهاي خطرناك به فروش مي‌رسند. اين ميوه‌ها در هنگام خشك شدن به دليل تراوشات قندي، چسبناك شده و مستعد پذيرش انواع آلودگي‌ها مي‌باشند. لذا، چنين محصولاتي را لزوما در بسته‌بندي‌‌‌هاي بهداشتي خريداري كنيد.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1947
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 18
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 78
  • آی پی دیروز : 89
  • بازدید امروز : 136
  • باردید دیروز : 199
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 7
  • بازدید هفته : 422
  • بازدید ماه : 422
  • بازدید سال : 19,028
  • بازدید کلی : 558,307