loading...
سایت تفریح و سرگرمی،مطالب جنجالی،عکس ها و پست های فیس بوکی،استخدام،کاریابی،جوک،اس ام اس،اخبار،عکس،جدیدترین اخبار استخدامی،قیمت طلا و
مدیر بازدید : 76 شنبه 18 مرداد 1393 نظرات (0)
سوالات متداول دوربینهای مداربسته
دوربین مدار بسته,دوربین مدار بسته چیست,انواع دوربین مدار بسته
سوالات متداول دوربینهای مداربسته
1- منظور از دوربین مدار بسته و سیستم های کنترل تصویری چیست؟
نوع ساده ی این سیستم یک دوربین و یک مانیتور می باشد به طوری که تصاویر متحرک جلوی دوربین بر روی صفحه ی مانیتور قابل نمایش باشد. در حالت پیشرفته تر می توان تعداد دوربین ها را افزایش داد و نیز انواع سیستم های کنترلی از قبیل سیستم کنترل زاویه ی دید ، سیستم بزرگنمایی دوربین ها و سیستم های ضبط کننده و انتقال تصاویر، همچنین سیستم چند پارچه سازی تصویر را به این مجموعه افزود.

2- انواع دوربین ها به لحاظ کاربرد کدامند؟
1- فیبری، 2- پین هل ،3- نیمه صنعتی ،4- صنعتی ، 5- دید در شب ، 6- اسپید دام.

3- منظور از دوربین اسپید دام چیست؟
دوربین اسپید دام یک دوربین رنگی کامل با سیستم کنترل زاویه چرخش و نیز سیستم  زوم یا همان بزرگ نمایی تصویرمی باشد.

4- ولتاژ کار اغلب دوربین ها معمولا چقدر است؟
1- 12 ولت مستقیم 
  2- 220 ولت متناوب.

5- پایه دوربین به چه منظوری مورد استفاده قرار می گیرد؟
به منظور استقرار و قرار گیری صحیح دوربین ها و قابل تنظیم بودن جهت دید.

6- انواع پایه ی دوربین کدامند؟
1- ثابت
2- ثابت مفصلی( جهت استفاده به عنوان پایه ی قابل تنضیم) 
3- گردان (گردان دو حالته و گردان چهار حالته ) که در انواع داخلی و خارجی استفاده میشود.

7- منظور از پایه ی ثابت چیست؟
به منظور قرارگیری دوربین در حالت ثابت به کار می رود، حرکتی ندارد و دوربین نیز فضای ثابتی را به نمایش می کشد.

8- منظور از پایه ی مفصلی چیست؟
می توان دوربین را روی آن نصب کرد، دوربین با حرکت دو حالته ( چپ و راست) یا چهار حالته ( چپ و راست – بالا و پایین ) در زاویه ی دید مناسب و مورد نظر به روش دستی تنظیم می شود.

9- منظور از پایه ی گردان چیست؟
این نوع پایه به خاطر استقامتی که دارد می تواند وزن دوربین گردان را تحمل کند و دوربین نصب شده روی آن هم  می تواند حرکت دو حالته و هم می تواند حرکت چهار حالته داشته باشد.

10- منظور از اصطلاحات پن و تیلت در دوربین مدار بسته چیست؟
دوربین گردان دو حالته را به نام پن و دوربین گردان چهار حالته را به نام پنتلیت می شناسند.

11- منظور از اصطلاحات ( این دُر) و ( آوت دُر) در دوربین مداربسته چیست؟
به خاطر تعیین نوع پوشش دوربین ها یا تنظیم نور مناسب آنها در فضا های مختلف دوربین ها را به دو نوع داخلی و خارجی تقسیم بندی می کنند. یعنی در فضای خارجی حتما باید از دوربین ( آوت دُر ) استفاده کرد.

12- در سیستم دوربین مدار بسته منظور از کاور چیست؟
کاور در واقع محفظه یا پوشش خارجی است که دوربین و لنز در داخل آن قرار می گیرد و نقش محافظ دوربین را دارد.

13- انواع کاور و دوربین های مناسب آنها کدامند؟
1- کاور کوچک برای دوربین های فیبری و پین هل.
2- کاور متوسط برای دوربین های فیبری، پین هل و نیمه صنعتی.
3- کاور بزرگ برای دوربین های ( الف: صنعتی با لنز ثابت، ب: صنعتی با لنز زوم ،ج: صنعتی با لنز ایریز).
4- کاور سقفی برای دوربین های فیبری و پین هل که روی سقف نصب می شود.
5- کاور واتر پروف برای دوربین های زوم شونده که این کاور ها می تواند با فن و هیتر داخلی خود در دماهای مختلف محیط، دمای داخلی را ثابت نگه دارد.

14- ولتاژ کار مناسب انواع دوربین ها را چگونه می توان تامین کرد؟
دوربین های 220 ولت را مستقیما به برق شهر و دوربین 12 ولت مستقیم را توسط یک منبع تغذیه ی تثبیت شده که آمپراژ آن متناسب با نوع دوربین باشد که حد اقل 500 میلی آمپر است.

15- لنز انواع دوربین ها چگونه انتخاب می شود؟
برای دوربین های صنعتی و نیمه صنعتی متناسب با کاربرد و طرز نصب دوربین یک لنز ثابت در نظر می گیرند که روی آن کار گذاشته می شود ولی دوربین های فیبری و پین هل یک لنز اتوماتیک کوچک دارند که روی خود دوربین نصب شده، قابل دید می باشد و می توان آن را تنظیم کرد.

16- اندازه ی انواع لنز ها معمولا چقدر است؟
اندازه ی لنز ها معمولا از 8/2 میلی متر، 6/3 میلی متر، 4، 6، 8، 12 و 16 میلی متر می تواند باشد که به نسبت مکانی که دوربین کار گذاشته می شود و میدان دیدی که برای دوربین مورد نظر است بایستی این لنز ها را به کار برد.

17- میدان دید و وضوح تصویر لنز ها با افزایش آنها چگونه تغییر می کند؟
با افزایش اندازه ی لنز ها بر حسب میلی متر میدان دید کمتر می شود در عوض جزئیات به راحتی قابل دید است.

18- زاویه ی دید و وضوح جزئیات تصویر برای دو لنز 8/2 و 28 میلی متر چه تفاوتی دارند؟
-لنز 8/2 میلی متر زاویه ی دید بیشتری را نشان می دهد یعنی مساحت قسمت دیده شده توسط دوربین بیشتر است در عوض وضوح جزئیات تصویر کمتر است یعنی اشیاء در فاصله ی دورتر کوچک تر و با وضوح کمتری نشان داده می شود.
-لنز 28 میلی متر وضوح جزئیات بیشتری را نشان می دهد در عوض زاویه ی دید کمتر می شود یعنی اشیاء در فاصله ی دورتر با مساحت کمتر ولی با وضوح جزئیات بیشتری نشان داده می شود.

19- لنز مورد نیاز یک دوربین چگونه انتخاب می شود؟
همیشه می توان متناسب با موقعیت نصب دوربین و ناحیه ی مورد نظر یک لنز مناسب برای دوربین در نظر گرفت و این نکته را در نظر گرفت که لنز با میلی متر کمتر، زاویه ی دید یا میدان دید یا فضای دید بیشتری را نشان می دهد ولی تصویر در نقاط دورتر، کوچک تر ولی با وضوح جزئیات کمتری دیده می شود لنز با میلی متر بیشتر، زاویه ی دید یا میدان دید یا فضای دید کمتری را نشان می دهد ولی تصویر در نقاط دورتر یعنی با وضوح جزئیات بیشتری ملاحظه می شود.

20- کاربرد لنز های اتو ایریز چیست و سایز های استاندارد آن کدامند؟
شدت نور را روی دوربین تنظیم می کند و مخصوص جاهایی است که شدت نور زیاد است و سایز های مختلفی مانند 4، 6، 8 و 12 درجه دارد.
 
21- لنز های اتو ایریز در چه مکانهایی مورد استفاده قرار می گیرد و اگر به جای آن از لنز معمولی استفاده کنیم تصویر چگونه دیده می شود؟
در جاهایی که شدت نور زیاد است یا دوربین کاملا به سمت نور قرار گرفته باید از لنز اتو ایریز استفاده کرد اگر از لنز معمولی استفاده کنیم تصویر کاملا سفید یا کاملا مات و تاریک دیده می شود.

22- منظور از لنز های زوم کننده چیست؟
در یک مساحت مشخص به نسبت ظرفیت خود لنز می توان فاصله ی اجسام را به تصویر مانیتور نزدیکتر یا دور تر کرد در بعضی از دوربین ها از طریق دستگاه کنترل کننده این لنز قابل کنترل است و در اندازه های متفاوتی مانند 20×10 یا 20×20 می توان به آنها دست یافت.

23- کابل های خروجی از یک دوربین معمولا به چه قسمتهایی تقسیم می شوند؟
کابل تصویر که خروجی تصویری دوربین را دارد ، کابل کنترلی که سیم های مربوط به اسکنر مانند بالا – پایین و چپ - راست و نیز شامل تنظیم کننده ی لنز می شود، کابل ولتاژ که ولتاژ دوربین از طریق آن تامین می شود.

24- هدف از کاربرد سیستم های تقسیم کننده ی تصویری چیست؟
وقتی در یک سیستم مدار بسته تعداد دوربین ها نسبت به  تعداد مانیتورها چند برابر باشد به وسیله ی سیستم های تقسیم کننده ی تصویری می توان تصاویر مربوط به چند دوربین را بر روی یک مانیتور نمایش داد.

25- انواع سیستم های تقسیم کننده ی تصویری کدامند؟
1- سوئیچرها
2- کوادها
3- مالتی پلکسرها.

26- منظور از سیستم سوئیچر چیست؟
سیستم سوئیچر تصویر دوربین ها را به ترتیب و یکی پس از دیگری هر کدام را برای یک مدت کوتاه روی صفحه ی مانیتور نشان می دهد به طوری که وقتی تصویر یک دوربین نشان داده می شود تصویر سایر دوربین ها از دید ما مخفی می ماند یعنی در هر لحظه فقط یک دوربین را می توان روی صفحه ی مانیتور نشان داد یعنی اول تصویر دوربین یک، بعدا تصویر دوربین دو و غیره ...

27- سیستم سوئیچر معمولا در چند مدل مورد استفاده قرار می گیرد؟
به صورت 2، 6، 8، یا 4، 12، 16 کانالی.

28- کابلهای تصویری سوئیچر چگونه نصب می شود؟
به تعداد دوربین ها کابل تصویر به ورودی تصویری سوئیچر وصل می شود یک کابل تصویر هم خروجی سوئیچر را به ورودی مانیتور وصل می کند.

29- آیا تنظیم زمان نمایش هر دوربین در سیستم سوئیچر امکان پذیر است؟
توسط یک ولوم سرعت نمایش تصویر هر دوربین کم و زیاد می شود و این زمان برای کل دوربین ها یکسان است یعنی در سوئیچر این امکان وجود ندارد که مدت  نمایش تصویر یک دوربین طولانی تر از مدت نمایش دوربین دیگر باشد.

30- آیا در سوئیچر صدای دوربین ها را می توان مورد استفاده قرار داد؟
اکثر سوئیچر ها علاوه بر کابل تصویر کابل صوتی متنازل نیز دارند که اگر کابل ورودی از دوربین صدا نیز داشته باشد بتوان صدا و تصویر را توأم بر روی صفحه نمایش و بلند گو داشت.

31- سیستم کواد یک چگونه کارمی کند؟
در سیستم کواد، 1 یا 4 تصویره ابتدا مانند سیستم سو ئیچر تصاویر دوربین های 1 الی 4 به ترتیب بر روی صفحه مانیتور ظاهر می شود و بعد از تصویر چهارم ، چهار تصویر به صورت همزمان روی مانیتور نشان داده می شود.

32- کابل تصویری کواد 1 چگونه نصب می شود؟
معمولا به تعداد 3 یا 4 کابل تصویر از دوربین ها وارد کواد 1 شده و یک کابل خروجی از کواد به مانیتور وصل می شود در صورت استفاده از سه دوربین تصویر چهارم تایم یا زمان را نشان می دهد.

33- آیا تنظیم زمان نمایش هر دوربین در سیستم کواد 1 امکان پذیر است؟
بله- می توان زمان نمایش دوربینی را که اهمیت بیشتری دارد را زیادتر کرد یعنی می توان مدت نمایش تصویر هر دوربین را جداگانه تنظیم کرد و از طریق منوی برنامه ریزی سیستم وارد آن شد.

34- سیستم کواد 2 چگونه کار می کند؟
ابتدا تصاویر دوربین های 1 الی 4 پشت سر هم می آید بعد تصاویر چهار تایی مربوط به آنها به صورت همزمان نشان داده خواهد شد سپس تصاویر دوربین های 5 الی 8 به ترتیب پشت سر هم نشان داده خواهد شد.

35- منظور از سیستم مالتی پلکسر چیست؟
وقتی تعداددوربین ها بیشتر، مثلا 16 تایی می شود نمایش پشت سر هم یا غیر همزمان به دلیل فاصله زمانی زیاد چندان اثر بخشی ندارد و نمایش همزمان این تعداد تصویر ارجحیت بیشتری دارد. بدین ترتیب سیستم های مالتی پلکسر می توانند 8 یا 9 یا 12 تصویر را به صورت همزمان روی صفحه ی متنیتور نشان دهند و تعداد دوربین ها را به همان تعدادی که است می توان برنامه ریزی نمود و نشان داد در صورت فرد بودن تعداد دوربین ها روی خانه ی آخری زمان و تاریخ را نشان می دهند.

36- چرا در سیستم مالتی پلکسر تنظیم ساعت و تاریخ و نمایش آن دارای اهمیت است؟
زیرا معمولا این سیستم ها مجهز به سیستم ضبط تصاویر می باشند یعنی می توان تصاویر را ضبط کرد، آن را بایگانی نمود و در صورت رجوع به بایگانی تاریخ و زمان لازم خواهد بود.

37- منظور از اسکنر و کنترلر در سیستم دوربین مدار بسته چیست؟
اسکنر روی پایه نصب می شود و دوربین روی آن قرار می گیرد و اسکنر می تواند به کمک حرکت موتور یا موتور های داخلی آن دوربین را در جهات چپ و راست یا بالا و پایین حرکت داد و حتی آن را در مسیر و زاویه مورد نظر قرار دهد. دستگاهی که اسکنر را کنترل می کند کنترلر نام دارد و به وسیله ی دکمه های روی آن می توان دوربین را حرکت داد و حتی آن را در نقطه ی مورد نظر زوم کرد.

38- منظور از حالت خود کار در سیستم  کنترلر چیست؟
اسکنر معمولا می تواند تا حداثر 350 درجه حرکت دورانی راست گرد و چپ گرد داشته باشد که اگر بخواهیم این حرکت به صورت پیوسته ادامه داشته باشد بایستی دگمه ی اتو ماتیک در دستگاه کنترلرفعال شود و اگر بخواهیم زاویه دوران را کمتر و روی زاویه ی خاصی تنظیم کنیم بایستی از زایده کوچکی که روی دستگاه اسکنر به شکل پیچ و مهره بوده و در داخل یک شیار زاویه حرکت را مشخص می کند استفاده کرد در این صورت دوربین به صورت پیوسته در زاویه تعیین شده حرکت خواهد کرد در صورت غیر فعال بودن دکمه ی خود کار بایستی به صورت دستی از طریق دستگاه کنترل ، کنترل نمود.

39- منظور از سیستم ( دی وی آر ) چیست؟
( دی وی آر ) در واقع سیستم ضبط کننده دیجیتالی تصویر است که از یک یا دو هارد با ظرفیت بسیار بالا برای ذخیره سازی تصاویراستفاده می کند و بیش از 2000 ساعت تصویر را به صورت فشرده ضبط می کند علاوه بر این تمامی قابلیت های سو ئیچر، کواد و مالتی پلکسر را به صورت یکجا دارد و ازطریق منوی مربوطه می توان سیستم را برای شرایط مختلف برنامه ریزی کرد.

40- منظور از سیستم انتقال تصویر چیست؟
ممکن است بخواهیم تصاویر را به مکان دیگری انتقال دهیم و امکان سیم کشی به آن محل موجود نباشد در این صورت می توان از کارت انتقال تصاویر استفاده کرد که یک نوع آن قابل استفاده بر روی کامپیوتر یا یک مینی  کامپیوتر بوده و از طریق خط تلفن تصاویر را ارسال و در مقصد با دادن پس ورد لازم آن را در یافت می کند.
41- منظور از دوربین اسپید دام چیست؟
کامل ترین نوع دوربین مدار بسته رنگی که دستگاه کنترلرو کیبورد خاص خود را دارد، گردان است و لنز زوم دارد، می تواند شدت نوررا تنظیم کند. دور و نزدیک شدن تصاویر را در آن می توان کنترل نمود روی سقف نصب می شود و تمامی برنامه ریزی ها و فرامین لازم از طریق کیبورد کوچک و خاص آن قابل اعمال است.
مدیر بازدید : 99 شنبه 18 مرداد 1393 نظرات (0)
از گرد باد چه می‌دانید؟
گرد باد, گردبادهای دریایی,چگونگی ایجاد گردباد
از گرد باد چه می‌دانید؟
کره‌ی زمین در حال چرخش به گرد محور خویش است. این امر ایجاب می‌کند که نقاطی از کره‌ی زمین که به خط استوا نزدیک‌تر است دارای سرعت خطی بیشتری باشند. خوب حالا گودال خیلی وسیعی در نیم‌کره‌ی شمالی را در نظر بگیرید. برای راحتی فرض کنید این گودال آن قدر بزرگ آست که لبه‌ی شمالی‌اش در نزدیکی قطب شمال و لبه‌ی جنوبی‌اش در نزدیکی خط استوا (در شمال آن) می‌باشد.
 
حال تصور کنید که از اطراف این گودال قرار است آب‌ها بر اثر سنگینی خود به داخل گودال فرو شوند. به دلیل گردش زمین و آن چه بر آن است به گرد محور چرخش زمین، آب‌هایی که قرار است از خط استوا به گودال فرو شوند قبل از فرو شدن، دارای سرعت خطی بیشتری نسبت به آب‌هایی هستند که قرار است از نزدیکی قطب شمال به گودال فرو شوند. جهت این سرعتِ خطی، هم‌جهت با چرخش زمین به دور خود می‌باشد.
 
پس به زبان ساده‌تر در حالی که آب‌های نزدیک قطب قبل از به گودال ریختن تقریباً ساکنند آب‌های نزدیک استوا همراه با زمین به طرف شرق کشیده می‌شوند و وقتی قرار است در عین حال به گودال (به طرف شمال) نیز بریزند به طرف شمال شرقی هدایت می‌شوند که این به خاطر سیال بودن آب باعث چرخش پادساعتگرد (به حرکت در سوی مخالف عقربه‌های ساعت، پادساعت‌گرد گفته می‌شود. پیشوند فارسی پاد- به معنی ضد است).

آب به هنگام فرو رفتن به گودال در نیم‌کره‌ی شمالی می‌شود. استدلالی کاملاً مشابه نشان می‌دهد که اگر این گودال در نیم‌کره‌ی جنوبی ‌بود چرخش آب، ساعتگرد می‌بود. (یک حرکت ساعتگرد حرکتی است که همانند عقربه‌های یک ساعت حرکت کند یعنی از بالا به راست، سپس به سوی پایین و سپس به چپ) آن چه در این جا به زبان ساده بیان شد همان نیروی کوریولیس است که در فیزیک مطرح است.
این وضعیت به طور ایده‌آل در مورد تمام گودال‌ها با هر ابعادی هرچند کوچک برقرار است مگر آن که عاملی دیگر در ابتدا باعث شود چرخش سیال در جهت عکس شروع شود. پس حداقل نتیجه‌ای که می‌گیریم این است که فرو شدنِ آب سیال در یک سوراخ بر اثر وزن خود بر روی زمین، به صورت گردابی یا چرخشی است.

در این‌جا با توجه به مشابهتی که بین گردباد و گرداب، در این که در هر کدام سیالی در حال چرخشند، وجود دارد از خود می‌پرسیم که آیا همان علتی که برای گرداب ذکر شد برای گردباد نیز صادق است یا نه. برای بررسی این امر باید کلیه‌ی شرایط هوای سیال به هنگام وقوع گردبادهای بزرگ درنظر گرفته شود.
 
این نوع گردبادها معمولاً هنگامی اتفاق می‌افتند که سطح زمین به علت تابش آفتاب بسیار گرم شده است و هم‌زمان رطوبت فراوان ناشی از تبخیر آب‌های گرم سطحی این گرما و حفظ آن را تشدید کرده است.
 
اگر اولاً این امر در موقعیتی تقریباً ناگهانی واقع شود و ثانیاً هم‌زمان به علل جوی توده هوایی سرد عموماً در قالب ابر یا ذرات معلق در هوا بر روی این هوای گرم واقع شود و به گونه‌ای هم‌چون بالشتکی آن را بین خودش و زمین برای لحظاتی محبوس کند و ثالثاً شرایط به گونه‌ای باشد که منفذی در این بالشتک ایجاد شود یعنی در ناحیه‌ی کوچکی از آن که احتمالاً می‌تواند ضلع پایینی توده ابر کوچکی باشد هوا به سردیِ بقیه جاهای ضخیم بالشتک سرد نباشد، آن‌گاه هوای گرم سبک و مرطوبِ مجاور زمین که به علت گرما سبک‌تر از هوای سرد شده و دنبال راهی برای صعود و نفوذ به هوای بالاست این منفذ را هم‌چون سوراخی برای نفوذ خواهد دید و از همه سو برای گذشتن از آن جاری می‌شود.
 
گرد باد, گردبادهای دریایی,چگونگی ایجاد گردباد
 
در این جا وضعیت کاملاً مشابه است با همان سوراخی که گفتیم بر روی زمین وجود دارد و آب به هنگام فرو شدن به آن به دور خود نیز می‌چرخد. پس هوای جاری به طرف این سوراخ به همان دلیل نیروی گفته شده‌ی کوریولیسی، به هنگام گذشتن از این سوراخ جوی هم‌زمان به دور خود نیز خواهد چرخید. در این حال بخار آب موجود در این هوای گرم و شرجی در برخورد با هوای سرد بالشتک مذکور چگال شده و به قطرات آب که همان باران است تبدیل می‌شود و فرو می‌بارد.
 
بر حسب این که میزان گرما و رطوبت این لایه هوای محبوس شده چقدر باشد و نیز این که تفاوت دمایش با هوای سرد و خشک بالشتک چقدر باشد و نیز این‌که شرایط جوی چقدر اجازه دهد که راه دررو دیگری برای هوای گرم گیر افتاده در زیر بالشتک هوای سرد و ابری نباشد، بزرگی و شدت گردباد متفاوت است. این بزرگی حتی می‌تواند وسعت گردباد را به صدها کیلومتر برساند. در چنین شرایطی روشن است که ناحیه‌ی مرکزی گردباد که چشم گردباد نامیده می‌شود و در آن بالطبع سرعت خطی باد به طور کاملاً محسوسی خیلی کمتر است ممکن است ده‌ها کیلومتر وسعت داشته باشد و همین امر افراد واقع در این منطقه را فریب دهد که گردباد تمام شده است.

گردبادها همیشه در اثر ناپایداری بیش از حد در جو به وجود می‌آید. در چنین هنگامه‌ای، آهنگ كاهش دما با ارتفاع در محیط زیاد است. گردباد در حقیقت همان فعالیت توفان تندری بسیار نیرومند است. گردباد (سیاه باد) ترجمه واژه اسپانیایی تورنادو به معنی توفان تندری است.
به جز بادهای شدید و توانمندی كه این پدیده تولید می‌كند، ویرانی ساختمان‌ها تا حدی در اثر انفجار همراه با این پدیده است. فشار جو ممكن است در زمان كمتر از یك دقیقه بیش از 50 میلی بار كاهش یابد. اختلاف فشار زیاد میان داخل ساختمان بسته و جو خارج آن، باعث انفجار شده و ممكن است دیوارها و سقف ساختمان را به سوی خارج پرتاب كند.

بزرگترین منطقه گردباد خیز جهان Tornado alley  در منطقه میسی‌سیپی است و سالانه میانگین 200 تورنادو در آن رخ می‌دهد.
 گردبادهای دریایی - Water Spouts
گردبادهای دریایی در روی دریا رخ می‌دهند و به كشتی‌هایی كه در مسیر آنها قرار دارد خسارت چشمگیر وارد می‌كنند. گردبادهای دریایی دو نوع هستند، یك نوع همانند گردباد خشكی است كه در روی دریا رخ می‌دهد، یعنی از گسترش قیفی شكل ابر كومولونیمبوس به سوی پایین ایجاد می‌شود. نوع دیگر از سطح آب به سوی بالا گسترش می‌یابد و به طور مستقیم به ابر مربوط نیست.
هر دو پدیده، جدا از پیدایش آن، گردباد دریایی water spout خوانده می شود، زیرا آب به داخل آن و به سوی بالا رانده می‌شود.
مدیر بازدید : 72 یکشنبه 01 تیر 1393 نظرات (0)

ویژگیها و خواص آب

ویژگیها و خواص آب
خواص آب,ویژگیهای آب,خواص درمانی آب
ویژگیها و خواص آب
مطلب را با اين اشاره آغاز می کنيم که آب تا به امروز، مهم ترين ماده سياره ما بوده است. و قسمت اعظم بدن همه موجودات زنده از آب ساخته شده است. بخش عمده مواد آلی آب است !در این مطلب به برخی از خواص آب اشاره میشود:
خواص آب
1. طبع آن سرد و تر است.
2.حدود 50 تا 75 درصد بدن انسان را آب تشکیل داده است.
3.بالا برنده انرژی الکترومغناطیسی بدن است.
4.باعث افزایش اکسیژن خون می‎گردد.
5.مفید در حفظ متابولیسم است.
6.برطرف کننده بیخوابی است.
7.باعث طول عمر می‎شود اگر هر روز صبح ناشتا از داخل بینی فرو بریم
8.خوردن بین غذا باعث چاق شدن می‎شود.
9.برطرف کننده سکسکه است.
10.کسانی که سردرد دارند و دارای غده‎های مغزی هستند هر نیم ساعت یک لیوان آب جوش بنوشند.
11.کسانی که یبوست دارند صبح ناشتا و شب قبل از خواب یک لیوان آب بخورند.
12.آب قلیاکننده خون بدن است.
13.کسانی که سرطان دارند هر نیم ساعت یک فنجان آب جوش بنوشند.
14.برای درمان کم خونی در آب سرد قدم بزنید.
15.برای پیشگیری از سرماخوردگی روزی 3 تا 5 بار آب ولرم را از بینی به داخل دهان فرو برید و هر نیم ساعت یک لیوان آب جوش بخورید.
16.برای رفع چین و چروک اطراف دهان صبح‎ها دهان را پر از آب سرد کنید و چند دقیقه نگهدارید. مواظب دندان‎ها باشید.
17.برای درمان سیاهی زیرچشم صبح‎ها با آب جوشیده چشم‎ها را کمپرس کنید.
18.دوش گرفتن با آب داغ باعث ضعف بینایی و سفیدشدن مو می‎گردد.
19.کسانی که روماتیسم دارند آب کمتر بخورند.
20. آب داغ باعث از بین رفتن زیبایی می‎گردد.
21.بالای غذا آب خوردن باعث سوءهاضمه می‎شود
خواص آب,ویژگیهای آب,خواص درمانی آب
22.برای درمان قاعدگی سخت دوش آب سرد بگیرید و قبل از این که داخل آب گرم بروید کمی آب گرم بنوشید.
23. ماساژ بدن در آب گرم برای فشار خون مناسب است.
24. کسانی که سل دارند هفته‎ای 3 بار حمام آب گرم بگیرند.
25.برای تقویت قلب هفته‎ای چندبار حمام گرم و از آب دریا استفاده شود. آب زیادگرم نباشد.
26.قدم زدن در آب سرد باعث تسکین اعصاب می‎شود.
27.برای پایین آوردن تب پاها را در آب نمک شستشو دهید.
28.حمام گرفتن در آب شور برای تصلب شرائین مفید است.
29.برای درمان بواسیر از نیمه پائین بدن دوش سرد بگیرید.
30.آب دریا برای ورم پروستات مفید است و یا قسمت باسن را برای مدت ده دقیقه در آب گرم قرار دهید.
31.برای درمان نقرس و اسیداوریک روی آلت روزی چندبار آب سرد بریزند.
32.قدم زدن در آب سرد و نوشیدن آب سرد، دو لیوان قبل از خواب لاغری را درمان می‎کند.
33.خوردن آب باران برای بیماران صرع مفید است، باران بهاری.
34.برای درمان تبخال یخ را به مدت یک ساعت روی تبخال بگذارید.
35.برای جلوگیری از خون مردگی موضع را در آب یخ بگذارید.
36.نوشیدن آب قبل از غذا اشتها را کم می‎کند.
37.خوردن آب برای خارج کردن مواد زائد بدن ضروری است.
38.چنان‎چه تب دارید هر نیم ساعت یک لیوان آب ولرم بنوشید.
39.به خاطر داشته باشید که سرب در آب حل می‎گردد چنان‎چه جهت آشامیدن آب از شیر آب می‎خواهید استفاده کنید بگذارید مقداری آب از آن برود سپس از آن استفاده کنید و استفاده از شیر آب گرم جداً خودداری کنید. چون ممکن است سربی که داخل آهن لوله‎ها وجود دارد در آب حل شده باشد و باعث مسمومیت شما ‎گردد.
40.چنان چه دسترسی به آب سالم ندارید آب را حداقل 20 دقیقه بجوشانید سپس استفاده کنید.
41.سعی کنید از آب‎های حاوی کلر کمتر استفاده کنید چون آب شهری کلر دارد، آب را در ظرفی که درب آن باز است برای 15 دقیقه تا یک ساعت بگذارید بماند سپس استفاده کنید.
42.یک روش دیگر برای ضدعفونی کردن آب مخلوط نمودن آن با کمی آبلیمو است.
43.آبی که بسیار سرد باشد باعث ضعف قوه باه می‎گردد.
44.هیچ گاه بعد از مصرف میوه آب ننوشید.
45.مصرف بیش از حد آب نه تنها سموم بدن را دفع نمی‎کند بلکه خود آب هم سم می‎شود.
46.آب‎های سنگین و شور باعث یبوست می‎شود
47.برای از بین بردن زردی پوست هر روز صبح با آب سرد استحمام کنید.
48. خوردن روزی یک قاشق آب دریا بسیار مفید است.
49.حضرت رسول(ص) فرموده‎اند آب را جرعه جرعه بنوشید و بدون نفس کشیدن و یک مرتبه نیاشامید. بهترین روش نوشیدن آب جرعه جرعه است.
50.استحمام با آب سرد بعد از غذا مخصوصاً خوردن ماهی باعث ثقل، فلج بدنی و سکته ناقص می‎گردد.
51.استحمام با آب داغ باعث ریزش مو و سکته قلبی می‎گردد.

مدیر بازدید : 91 یکشنبه 01 تیر 1393 نظرات (0)

 آشنایی با سنگ کهربا

 آشنایی با سنگ کهربا
سنگ کهربا,نحوه تشکیل سنگ کهربا,معادن سنگ کهربا
 آشنایی با سنگ کهربا
کهربا شیره فسیل‌شده درخت است که به خاطر رنگ زیبایش برای ساخت اشیاء تزئینی و جواهر به کار می‌رود.
کهربا، سنگ جوانی‌بخش خورشید
کهربا در واقع صمغ درختان سوزنی از گونۀ کاج در جنگل‌هایی است که بعدها به زیر آب دریاها رفتند و پس ازحداقل 50 میلیون سال آنچنان سخت گردید که اکنون به عنوان سنگ کهربا شناخته می‌شود و به ما تصویری از جهان پیش از تاریخ را نشان می‌دهد، چرا که درآن‌ها قطعاتی از زمین، حشرات، گیاهان و حتی پستانداران کوچک به دام افتاده روزگاران پیش از تاریخ نیز یافت می‌شود. عمده کهربای جهان عمری بین ۳۰ تا ۹۰ میلیون سال دارد.
سنگ کهربا,نحوه تشکیل سنگ کهربا,معادن سنگ کهربا
تقریباً از دوران پارینه سنگی این سنگ‌ها در مناطق مختلف شمال اروپا و عمدتاً به‌طور شناور در سواحل شنی یافته می‌شوند. ساحل‌های شنی مسطح و آب شور دریا جایگاه مناسبی برای شناورشدن سنگ کهربا هستند. نیروهای عظیم نهفته در موج‌های ساحلی تنها مقاوم‌ترین سنگ‌ها که از کیفیتی عالی برخوردارند، را باقی می‌گذارند.در برخی افسانه‌ها آن را اشک وال‌ها نامیده‌اند و بعضی به آن لقب "طلای دریاها" داده‌اند.
سنگ کهربا,نحوه تشکیل سنگ کهربا,معادن سنگ کهربا
 امروزه این سنگ (در مناطقی که لایه‌های رسوبی تشکیل شده‌اند) درعمق 50 متری به اصطلاح زمین‌های آبی رنگ یافت‌می‌شود. از یک متر مکعب خاک حداکثر 750 گرم سنگ کهربای خام به دست می‌آید و از این مقدار فقط 25 درصد در تولید سنگ‌های تزیینی بکار برده می‌ شود. بزرگ‌ترین و زیباترین اثر هنری که تاکنون با سنگ کهربا خلق شده، "اتاق کهربا" در سنت‌پترزبورگ روسیه است که پادشاه پروس فریدریش ویلهلم اول معروف به سربازشاه به پطر کبیر تزار روسیه هدیه کرد.
سنگ کهربا,نحوه تشکیل سنگ کهربا,معادن سنگ کهربا
یونانیان این سنگ را "سنگ برق" می‌نامیدند، چرا که با سایش در آن الکتریسیتۀ ثابت ایجاد شده و خاصیت مغناطیسی می‌یابد. ازاین روست که در زبان فارسی بدان کهربا (کاه ربا) می‌گویند. به این سنگ نام‌های دیگری هم داده‌اند که از آن جمله می توان از اَمبر، سنگ چشم، طلای بالتیک، کوپال، الکترون، گلساریا، گلسوم، ساکریوم، سنگ مایع، سنگ خورشید و سنگ شمال یا سوکینوم یاد کرد.
ریشه نام کهربا
کهربا در لغت از دو واژه کاه و ربا ساخته شده است و به معنای رباینده کاه است. این معنا به این دلیل برای این ماده به کار می‌رود که به هنگام مالیده شدن آن به یک پارچه یا امثال آن، در سطح کهربا الکتریسیته ساکن القاء می‌شود و این الکتریسیته ساکن باعث ربایش کاه می‌گردد.
کانی‌شناسی
کهربا در گروه سنگ‌های اورگانیک (منشا گیاهی، حیوانی) قرار دارد.در دوران قدیم زمین‌شناسی به صورت صمغ از درختان کاج مخروطی شکل به نام (پیتوس-سوکسینیفرا) خارج شده و پس از خشک و سخت شدن به صورت فسیل و سنگ درآمده است
اصالت
سنگ کهربا بسیار سبک و از وزن خالصی حدود 1/08 گرم در هر سانتی‌متر مکعب برخوردار است. به همین دلیل در آب‌های شور شناور می‌ماند. این سنگ اشتعال‌زا می‌باشد. در اثر سایش ذرات غبار و تکه‌های پارچه و خرده کاغذ را به خود جذب می‌کند و با مالش پس از اندک زمانی بوی خاص صمغ از آن استشمام می‌‌شود.
سنگ کهربا,نحوه تشکیل سنگ کهربا,معادن سنگ کهربا
بنابر قانون مصوب 1934 دو نوع سنگ کهربا به رسمیت شناخته شد‌ه‌اند : کهربای طبیعی و کهربای فشرده (پرسی). گونۀ فشردۀ آن درواقع ذرّات وریزه‌های کهربای طبیعی هستند که ابتدا گرم و ذوب شده و بدون مواد پیوند دهندۀ دیگر سخت می‌گردند. برخی کهرباهای پرسی حتی رنگ‌آمیزی هم می‌شوند. کوپال نیز صمغی سخت شده است اما نه با قدمتی بیش از یک میلیون سال. دیگر سنگ‌های همرنگ با کهربا غالباً مواد پلاستیکی هستند، نه کهربای طبیعی. معروف¬ترین سنگ کهربا که طبیعی‌ترین آنها نیز شمرده می‌ شود، کهربای معروف به بالتیکی است
ترکیب شیمیایی کهربا
کهربا از انواع ناهمگونی از مواد رزینی (صمغی) تشکیل شده که کمابیش در الکل، اتر و کلوروفرم محلولند و همچنین مواد نامحلول. فرمول کلی کهربا C۱۰H۱۶O است.
سنگ کهربا,نحوه تشکیل سنگ کهربا,معادن سنگ کهربا
سختی کهربا
سختی کهربا در مناطق مختلف تفاوت‌هایی دارد، کهرباهای جوان‌تر،نرم‌تر از آن‌هایی هستند که مدت‌های طولانی زیر خاک مدفون بوده‌اند
معادن بزرگ کهربا در جهان
کشورهای ایتالیا، جمهوری دومینیکن، رومانی، برمه، چین، کانادا، مکزیک، ژاپن، روسیه و آمریکا دارای معدن کهربا هستند.بزرگ‌ترین معدن کهربا در غرب کالیمینگراد در روسیه در عمق ۳۰ متری زمین در زیر شن و ماسه است.
سنگ کهربا,نحوه تشکیل سنگ کهربا,معادن سنگ کهربا
رنگ کهربا
سنگ کهربا را در بیش از 400 رنگ مختلف می‌توان مشاهده کرد؛ از سفید تا زرد، کرم، قهوه‌ای و قرمز و از خاکستری تا سیاه.
عمدتاً کهربا به رنگ کـُنیاکی است که از آن به رنگ کهربایی نیز یاد می‌شود و طیفی از آن در 90 درصد کل سنگ‌های کهربا دیده می‌شود. در کنار این سنگ‌ ها، کهرباهایی با ترکیب سفید و زرد وجود دارند که جزو با ارزشترین گروه‌ها می‌ باشند، چرا که فقط 10 درصد کل سنگ‌ها از آن جمله‌اند.
به ندرت سنگ‌های کهربای سبز یا آبی نیز یافت می‌شوند. در واقع خزه، نور و هوا و نیز تعداد حباب‌های هوا در هر سانتی‌متر مکعب، رنگ آن سنگ را تعیین می‌کنند. کهرباهای چند رنگ بسیار نادر و از این رو باارزش‌ترند، چرا که این چند رنگی بر تنوع صمغ در آن‌ها دلالت می‌کند.
رنگ کهربایی
این رنگ که در زبان انگلیسی Amber تلفظ می‌گردد،به رنگی بین نارنجی و زرد گفته می‌شود. در صنایع روشنایی این رنگ کاربرد گسترده‌ای دارد، به‌طوری که گاهی اوقات در کنار نورهای اصلی (آبی، سبز، قرمز) به عنوان کمکی برای ساخت طیف رنگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر بازدید : 70 یکشنبه 01 تیر 1393 نظرات (0)

درباره قمرهای منظومه شمسی چه می دانید؟

درباره قمرهای منظومه شمسی چه می دانید؟
قمرهای منظومه شمسی,قمر چیست,قمرهای مشتری
 درباره قمرهای منظومه شمسی چه می دانید؟
در کهکشان راه شیری که محل سکونت ما است هشت سیاره وجود دارد که در اطراف هر کدام از آنها قمرهایی درمداری مشخص در حال چرخش هستند و تعداد قمرهای هر سیاره و اندازه آنها با سیارات دیگر متفاوت است.
جرم آسمانی كه به دور جسم نسبتا  بزرگی در مدار مشخصی در حال چرخش باشد را قمر می گویند در نتیجه این تعریف می توان گفت؛ تمامی سیارات منظومه شمسی قمر طبیعی خورشید محسوب می شوند و تمامی ماهواره هایی که ما انسان ها  جهت انجام کارهای تحقیقاتی، رصدی‌، سنجشی، ارتباطات و تولید به مدار زمین و یا سایر سیارات پرتاب کرده ایم قمرهای مصنوعی محسوب می شوند.
قمرهای طبیعی سیارات منظومه شمسی
سیاره زهره و عطارد به دلیل قرار گرفتن در میان سیاره زمین و خورشید به سیارات داخلی معروف هستند و در اطراف آنها هیچ قمری در حال چرخش نیست.
سیاره سوم در سامانه خورشیدی ما کره زمین سیاره محل سکونت ما است که در اطراف آن تنها یک قمر در مداری بیضوی شکل در حال چرخش است که گاهی در دورترین فاصله از زمین حدود 400 هزار كيلومتری و گاهی در نزدیکترین نقطه در فاصله 360 هزار کیلوکتری از زمین قرار می گیرد.
قمرهاي مريخ
مريخ دارای دو قمر كوچك به نام‌های فوبوس و ديموس است که فوبوس با قطر 16 کیلومتر بزرگتر از قمر دیموس با قطر 11 کیلومتر است و هر دوی آنها در مداری همتراز با صفحه استوایی سیاره مريخ در جهت عقربه‌های ساعت به دور سیاره سرخ منظومه شمسی در حال چرخش هستند.
قمر فوبوس 5 هزار و 900 كيلومتر از سیاره مریخ فاصله دارد و در مدت زمان 7 ساعت و 39 دقيقه یک دور کامل سیاره مریخ را طی می کند به طوری که پس از طلوع این قمر در مغرب 4 ساعت و نیم دیگر در مشرق سیاره سرخ غروب می کند.
قمر ديموس از مرکز سیاره مریخ  250 هزار كيلومتر فاصله دارد و نیازمند 24 ساعت و 37 دقیقه زمان برای یک دور چرخش کامل به دور سیاره سرخ است.
قمرهای مشتری
ستاره شناسان تاکنون در اطراف سیاره مشتری که به غول گازی منظومه شمسی معروف است 16 قمر کشف کرده اند که 4 قمر اول آن در سال  1610 توسط گالیله کشف شد با نام قمرهای گالیله ای شهرت یافت که ستاره شناسان آنها را با نام های يو، اروپا، گانيميد و كاليستو می شناسند.
قمرهای سیاره زحل
سیاره زحل که به ارباب حلقه های منظومه شمسی معروف است تاکنون که توسط دانشمندان مورد بررسی قرار گرفته مشخص شده که این سیاره 20 قمر دارد که قمر ميماس در فاصله‌ 188 هزار کیلومتر از این سیاره نزدیکترین قمر آن محسوب می شود و دورترین قمر زحل فوب نام دارد که در فاصله ای بیش از 16 میلیون کیلومتری از این سیاره قرار گرفته است.
زمان مورد نیاز برای یک دور کامل چرخیدن به دور سیاره زحل  از 23 ساعت براي ميماس تا 550 روز براي فوب طول می کشد و تمامی سیارت به جز فوت در جهت چرخش عقربه های ساعت به دور زحل در حال چرخش هستند.
قمرهای زحل در رده قمرهای کوچک قرار می گیرند به طوری که قطر كوچكترين قمر این سیاره (هبپرون) حدود 480 كيلومتر و بزرگترین قمر آن که تیتان نام دارد حدود 4 هزار و 200 کیلومتر است و سرعت حرکت آن به دلیل جرم بالا و دمای آن به علت فاصله زیادش با خورشید کم است. محققان بر این باورند که در اطراف قمر تیتان جوی قابل توجه وجود دارد و مطالعات جدیدی كه اخيرا گروهی از دانشمندان انجام داده اند خبر از وجود اتان که يكی از چند مولكول لازم برای تشكيل حيات است می دهد.
حلقه‌های زحل قمر آن محسوب می شود
در اطراف سیاره گازی زحل چهار حلقه جامد که با حروف A ،B ،C و Dمشخص شده اند وجود دارد که نور و روشنایی هرکدام از آنها با دیگری متفاوت است و حلقه میانی یا حلقه B نسبت به سه حلقه دیگر بسیار پر نورتر است.
ستاره شناسان و منجمان این حلقه ها را جز قمرهای سیاره زحل محسوب می کنند زیرا آنها نیز همانند قمرهای سایر سیارات منظومه در مدار مشخصی به دور سیاره خود در حال چرخش هستند.
قمرهاي اورانوس
سیاره اورانوس هفتمین سیاره سامانه خورشیدی دارای پنج قمر با نام های ميراندا، آريل‌، اومبريل، تيتانيا‌ ‌و ابرون است که تمامی آنها  در مداری موازی با صفحه استوایی سیاره در حال چرخش هستند و زاویه ای قایم بر مدار سیاره اورانوس را ایجاد می کنند و اندازه‌ قمر های آن تقریبا از 240 کیلومتر تا هزار کیلومتر است و نزدیکترین قمر این سیاره در 120 هزار کیلومتری و دورترین آنها در 580 هزار کیلومتری از  سیاره اورانوس جای گرفته است
قمرهاي نپتون
در پی بررسی هایی که در اطراف سیاره نپتون انجام شده تا کنون دو قمر کشف شده که نام اولین قمر آن تریتون است این قمر تنها قمر نزديك به سیاره نپتون است که برخلاف جهت عقربه های ساعت (حرکت رجعی یا معکوس) به دور آن در حال چرخش است.
تريتون در فاصله‌ 354 هزار کیلومتری سیاره نپتون قرار دارد که این فاصله تقریبا با فاصله ماه از زمین برابر است این قمر قطری حدود 3 هزار و 500 کیلومتر و جرمی برابر با يک پانزدهم جرم زمین را دارد که هر پنج روز و بيست ساعت يكبار مدار مشخص خود به دور سیاره نپتون را طی می کند.
نریيد نام قمر دوم سیاره نپتون است که با دوره‌ تناوب نجومی 360 روز صورت مستقیم  در مدار خود به دور سیاره نپتون می چرخد؛ این قمر به اندازه ای کم فروغ است که با تلسکوپ های بزرگ هم قابل رویت نیست و در مداری بسیار دور تر از سیاره نپتون در حال چرخش است به طوری که در فاصله یک میلیون و 175 هزار كيلومتر در نزدیکترین فاصله به نپتون است.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1947
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 15
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 99
  • آی پی دیروز : 89
  • بازدید امروز : 161
  • باردید دیروز : 199
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 7
  • بازدید هفته : 447
  • بازدید ماه : 447
  • بازدید سال : 19,053
  • بازدید کلی : 558,332